Υπάρχει επιτακτική ανάγκη να στηριχθεί η οικονομία, οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι, εμπροσθοβαρώς, όπως είχε προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ καθ’ όλη αυτή τη διάρκεια των τελευταίων μηνών – με τα Προγράμματα «Μένουμε Όρθιοι Ι» και «Μένουμε Όρθιοι ΙΙ», τόνισε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, κατά τη συζήτηση του προσχεδίου του Προϋπολογισμού. Επεσήμανε ότι στην παρούσα περίοδο δεν υπάρχουν δημοσιονομικές δεσμεύσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν υπάρχει Σύμφωνο Δημοσιονομικής Σταθερότητας, δεν υπάρχει υποχρέωση πλεονάσματος 3,5%, και επομένως, η Κυβέρνηση έχει την ελευθερία κίνησης, να κινηθεί και να χρηματοδοτήσει την πραγματική οικονομία, με αφορμή την πανδημία, βεβαίως, για να μπορέσουμε την επόμενη μέρα, να είμαστε, πραγματικά, όχι μόνο ασφαλείς, αλλά και όρθιοι.
Τόνισε ότι το παρόν προσχέδιο είναι ένα προσχέδιο εικονικού Προϋπολογισμού, με υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις, παρά τις προβλέψεις όλων των διεθνών οργανισμών και ανέφερε ως αρνητικό δείγμα της εκτίναξη των ληξιπρόθεσμών οφειλών του δημοσίου μέσα σε ένα μήνα (από τον Ιούλιο έως τον Αύγουστο του 2020) κατά 152 εκατομμύρια.
Παράλληλα, επεσήμανε ότι η πρόβλεψη για αύξηση του Α.Ε.Π. το 2021 βασίζεται σε μία καθόλα έωλη εκτίμηση για αύξηση των επενδύσεων κατά 30%, όταν μόνο το δεύτερο εξάμηνο του 2019 μειώθηκαν οι επενδύσεις κατά 6%. Ταυτόχρονα, το πρόγραμμα της επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών για 100.000 νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργούσε, πράγματι, μια αισιόδοξη προοπτική, αν δεν ήταν απόλυτα αναγκαίο και πρωταρχικό ή εξασφάλιση πρώτα τις ρευστότητας για να μην κλείσουν 250.000 επιχειρήσεις.
Ακολουθεί η ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:
«Συζητάμε σήμερα το προσχέδιο του προϋπολογισμού, όπως γίνεται κάθε χρόνο μέσα στον Οκτώβριο και βεβαίως οι συγγραφείς του προσχεδίου, το Υπουργείου Οικονομικών, το επιτελείο της Κυβέρνησης, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη, όχι μόνο τη σημερινή κατάσταση, που είναι μία κατάσταση τριπλής κρίσης – όπως λέμε εμείς – υγειονομική κρίση, οικονομική κρίση, αλλά και κρίση στα εθνικά θέματα, αλλά και ότι η σημερινή ύφεση – η οποία παρουσιάζεται και θα δούμε μέχρι τέλος του χρόνου πόσο θα εμφανιστεί και ποιο θα είναι το ακριβές νούμερο – αποτελεί συνέχεια της ύφεσης μιας μακρόχρονης πορείας μνημονίων, που έφερε την Ελλάδα σε πολύ άσχημη κατάσταση και την ελληνική κοινωνία σε εξουθένωση.
Μέσα, λοιπόν, σ’ αυτές τις συνθήκες, είναι προφανές ότι υπάρχει επιτακτική ανάγκη να στηριχθεί η οικονομία, οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι, εμπροσθοβαρώς – όπως είχαμε προτείνει εμείς, καθ’ όλη αυτή τη διάρκεια των τελευταίων μηνών – με τα Προγράμματα «Μένουμε Όρθιοι Ι» και «Μένουμε Όρθιοι ΙΙ». Και μάλιστα, σε μία περίοδο, όπου δεν υπάρχουν δημοσιονομικές δεσμεύσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν υπάρχει Σύμφωνο Δημοσιονομικής Σταθερότητας, δεν υπάρχει υποχρέωση πλεονάσματος 3,5%, το οποίο είχαμε συμφωνήσει μέχρι το 2022. Δεν υπάρχουν, λοιπόν, δεσμεύσεις και επομένως, η Κυβέρνηση έχει την ελευθερία κίνησης, να κινηθεί και να χρηματοδοτήσει την πραγματική οικονομία, με αφορμή την πανδημία, βεβαίως, για να μπορέσουμε την επόμενη μέρα, να είμαστε, πραγματικά, όχι μόνο ασφαλής, αλλά και όρθιοι.
Ποια είναι η εικόνα που υπάρχει σήμερα. Η εικόνα που υπάρχει σήμερα, είναι ότι η τεράστια πλειοψηφία των μικρών επιχειρήσεων είναι αποκλεισμένες από χρηματοδοτικά εργαλεία. Όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση μέχρι σήμερα, είναι χρηματοδοτικά εργαλεία δανείων και όχι επιχορηγήσεων και με πολλές προϋποθέσεις ένταξης. Το τελευταίο χρηματοδοτικό εργαλείο το οποίο ανακοινώθηκε πρόσφατα με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όπου θα δοθεί στη χώρα μας, η δυνατότητα μη επιστρεπτέας ενίσχυσης στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις 1,5 δισ. μέσω των περιφερειών και αυτή παρουσιάζει πολύ μεγάλα προβλήματα για να δοθεί στους πραγματικούς δικαιούχους. Είναι χαρακτηριστική η χθεσινή επιστολή του Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, του κ. Χατζηθεοδοσίου, προς τον Πρόεδρο της Περιφέρειας Αττικής, τον κ. Πατούλη, όπου μιλά ξεκάθαρα για τον αποκλεισμό των μικρών επιχειρήσεων και των αυτοαπασχολούμενων.
Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους η εκτεταμένη εφαρμογή της λεγόμενης ενίσχυσης της αναστολής εργασίας για πολλούς μήνες, μονιμοποιεί έναν κατώτατο μισθό κάτω από τα 650 που είναι ο ευρισκόμενος σε ισχύ κατώτατος μισθός ενώ, ταυτόχρονα, δεν υπάρχει καμία προοπτική αύξησης αυτού του μισθού αφού έχει «παραπεμφθεί» από την κυβέρνησή σας α «στις καλένδες». Ταυτόχρονα όσοι εργαζόμενοι βρίσκονται στο πρόγραμμα Συνεργασία χάνουν το 20% του μισθού τους.
Απέναντι σε αυτή την εικόνα που σας περιέγραψα συνοπτικά έχουμε ένα προσχέδιο εικονικού Προϋπολογισμού, με υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις, παρά τις προβλέψεις όλων των διεθνών οργανισμών αλλά και του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, της Ε.Ε., του ΟΟΣΑ, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, που βεβαίως, δεν έχει πέσει, σχεδόν ποτέ, μέσα αλλά εν πάση περιπτώσει το αναφέρω γιατί κι αυτό είναι μέσα στους διεθνείς οργανισμούς.
Οι υπεραισιόδοξες αυτές εκτιμήσεις έχουν να κάνουν τόσο με την εκτίναξη του Α.Ε.Π. κοντά στο 7,5% για το 2021, όσο για την αύξηση των εσόδων, όσο επίσης και για τη συγκράτηση της ανεργίας αλλά και στη μείωση του ελλείμματος από το 8,6 του Α.Ε.Π. στο 5,7 το 2021. Ας μην ξεχνάμε όμως ένα δείγμα, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου μέσα σε ένα μήνα από τον Ιούλιο έως τον Αύγουστο του 2020 αυξήθηκαν μόνο σε αυτόν το μήνα κατά 152 εκατομμύρια.
Οι διαπιστώσεις αυτές που αναφέρω δεν είναι μόνο αποτέλεσμα της αβεβαιότητας της υγειονομικής κρίσης που, βεβαίως, υπάρχει αλλά και της βεβαιότητας που ζήσαμε πριν ακόμα εμφανισθεί η πανδημία, όπου αντί για ανάπτυξη είχαμε μπει σε τροχιά ύφεσης. Και λέω «σε τροχιά ύφεσης» γιατί, κάποια στιγμή ο κ. Σταϊκούρας, μας είπε ότι εμείς μιλήσαμε για ύφεση το τέταρτο τρίμηνο του 2019, ενώ μιλήσαμε για τροχιά ύφεσης διότι το 0,9 στο τρίμηνο από το 2,8 στο δεύτερο τρίμηνο, βεβαίως, είναι μια τροχιά ύφεσης.
Παράλληλα, η πρόβλεψη για αύξηση του Α.Ε.Π. το 2021 βασίζεται σε μία καθόλα έωλη εκτίμηση για αύξηση των επενδύσεων κατά 30%, όταν μόνο το δεύτερο εξάμηνο του 2019 μειώθηκαν οι επενδύσεις κατά 6%. Ταυτόχρονα, το πρόγραμμα της επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών για 100.000 νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργούσε, πράγματι, μια αισιόδοξη προοπτική, αν δεν ήταν απόλυτα αναγκαίο και πρωταρχικό ή εξασφάλιση πρώτα τις ρευστότητας για να μην κλείσουν 250.000 επιχειρήσεις.
Ο κ. Σταϊκούρας εχθές, που τον άκουσα μέσω διαδικτύου, προσπάθησε να υπερασπιστεί τον Προϋπολογισμό ευχόμενος να διαψευστούν οι προβλέψεις της αντιπολίτευσης. Μάλιστα είπε, ότι κάθε αποτέλεσμα προς τα κάτω από τις προβλέψεις- «χρεώνοντας» σε εμάς ότι μιλήσαμε για 12%, απάντησε η κυρία Παπανάστιου, που πήρε μετά το λόγο χ
θες- θα επιβεβαιώσει την ανεδαφικότητα των επιχειρημάτων μας. Θέλω να θυμίσω, στον κ. Σταϊκούρα, ποια ήταν η αρχική πρόβλεψη που έκανε για την ύφεση του 2020, ο ίδιος ο Υπουργός Οικονομικών; Μήπως δεν θυμόμαστε όλοι ότι ήταν 4%;
Θα ήθελα, κλείνοντας, να αναφερθώ και στην απάντηση του κ. Σκυλακάκη, εχθές πάλι στο συνάδελφο τον Σάκη Παπαδόπουλο, ο οποίος είπε επί λέξει: «ότι δεν έχουμε δημοσιονομική ελευθερία για μόνιμα μέτρα». Τι σημαίνει αυτό; Αν ισχύει για τις μόνιμες προσλήψεις ή για τον εξοπλισμό που θέλουμε όλοι να δοθεί στο ΕΣΥ, γιατί δεν το διεκδικείτε όταν είμαστε εν μέσω μιας πρωτόγνωρης, πραγματικά, πανδημίας και είναι αναγκαίο όσο ποτέ άλλοτε να ενισχυθεί επιτέλους το Εθνικό Σύστημα Υγείας;
Ευχαριστώ.».