Του Γιάννη Βλασερού
Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού τον τελευταίο καιρό σχετικά με την πολιτική στα νησιά μας επικαιροποιεί την προβληματική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο ευαίσθητος αυτός χώρος της Ελληνικής Επικράτειας.
Οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού χωρίς δεσμεύσεις και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης δεν αγγίζουν ουσιαστικά το πρόβλημα απλά το χαϊδεύουν.
Η ειδική μεταχείριση από την Πολιτεία των νησιών πού συνθέτει την έννοια της νησιωτικότητας πού προκύπτει από τις αυξημένες ανάγκες λόγω γεωγραφικής τους ιδιομορφίας και έχει ήδη ενσωματωθεί στο ελληνικό Σύνταγμα και έχει κατοχυρωθεί από την συνθήκη της Λισσαβόνας έχει βάναυσα καταστρατηγηθεί.
Ας αρχίσουμε από τον ΦΠΑ. Το πάγωμα της αύξησης μόνο για τα νησιά του Αιγαίου πού υφίστανται τις μεγαλύτερες προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές μετά από έντονες αντιδράσεις είναι ένα βήμα προς αποφυγή των χειρότερων αλλά και αυτό είναι προσωρινό. Θα εφαρμοσθεί μόνον για ένα χρόνο.
Την αύξηση κατά 30{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} του ΦΠΑ δεν την «γλίτωσαν»η τελευταία ομάδα νησιών πού ήταν «σε αναμονή» η Σκόπελος, Αμοργός, Ίος, Κύθνος, Σέριφος, Σίκινος, Ανάφη, Κίμωλος, Φολέγανδρος, Ηρακλειά, Δονούσα, Θηρασία, Κουφονήσια και Δήλος.
Αναφορικά με τους αγρότες, η αύξηση των φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών και η κατάργηση της μειωμένης τιμής του πετρελαίου πού πιστοποιήθηκαν τις τελευταίες ημέρες και η αύξηση των μεταφορικών καταδικάζουν σε εξαφάνιση την μικρή αλλά τόσο εκλεκτής ποιότητας αγροτική παραγωγή οι οποία εκτός των άλλων ενισχύει και την τουριστική δυναμική κάθε τόπου.
Οι παράλογες και όχι απλά υπερτιμημένες αντικειμενικές αξίες των ιδιοκτησιών γης και κατοικιών που εξαναγκάζουν τους πολίτες να αποποιούνται τις γονικές κληρονομιές τους και γίνονται απαγορευτικές για κάθε αγοροπωλησία στα νησιά αντιστοιχούν σχεδόν με δήμευση των περιουσιών.
Ο παράλογος ΕΝΦΙΑ για περιουσιακά στοιχεία που δεν έχουν ούτε εισόδημα ούτε πραγματική αξία έχουν φέρει στον κόσμο σε απόγνωση.
Τα πολύ αυξημένα αεροπορικά αλλά και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια δυσκολεύουν την επικοινωνία ένθεν και ένθεν και αυξάνουν τα μεταφορικά έξοδα των προϊόντων.
Η παρατεταμένη ξηρασία στα περισσότερα των νησιών μας έχει δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα στην γεωργική παραγωγή και θέτουν σε κίνδυνο την κανονική ζωή των κατοίκων των νησιών ειδικά την τουριστική περίοδο. Η βροχόπτωση και η χιονόπτωση των τελευταίων ημερών μπορεί να διέσωσαν προσωρινά την κατάσταση αλλά δεν επαρκούν. Μεγάλα προγραμματισμένα έργα όπως φραγμάτων συλλογής βρόχινου νερού ή αφαλάτωσης έχουν αδρανοποιηθεί και απαιτούν άμεση απενεργοποίηση.
Η τόσο ευαίσθητη υγειονομική περίθαλψη πάσχει επικινδύνως. Έλλειψη προσωπικού έλλειψη υλικών τεράστιο πρόβλημα στις έγκαιρες, έγκυρες και ακίνδυνες διακομιδές των ασθενών πού δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν τοπικά.
Η οργάνωση τοπικών ΕΚΑΒ θα μπορούσε να διευκολύνει αυτή την ανάγκη.
Γι αυτό πιστεύουμε ότι η λειτουργία του ΕΚΑΒ Κυκλάδων στην Σύρο το οποίο αποτελούσε διαχρονικό αίτημα μας είναι ένα σωστό πρώτο βήμα.
Η ανάγκη ύπαρξης νοσοκομείων σε μεγάλα νησιά που να καλύπτουν τις ανάγκες και των γύρω περιοχών είναι αναντίρρητη. Δυστυχώς πολλά από τα υπάρχοντα υπολειτουργούν και άλλα δεν λειτουργούν. Παράδειγμα το Νοσοκομείο της Νάξου παρά τις τελευταίες προσπάθειες και βελτιώσεις στην οργάνωση (Τμήμα Αιμοδοσίας) και στελέχωσης δεν λειτουργεί σαν πραγματικό Νοσοκομείο και η λειτουργία της εξοπλισμένης Μονάδας Αιμοκάθαρσης παραμένει ακόμη όνειρο.
Το μόλις προ ολίγων μηνών εγκαινιασθέν Νοσοκομείο της Σαντορίνης υπολειτουργεί σοβαρά και η πορεία του είναι φθίνουσα. Οι όποιες ελπίδες δημιουργήθηκαν μετά την πρόχειρη έναρξη του στους κατοίκους έχουν ελαχιστοποιηθεί έως αντιστραφεί.
To νοσοκομείο της Ζακύνθου εξακολουθεί να είναι έντονα αποδυναμωμένο εδώ και μήνες παρόλο ότι το νησί είναι ένας κορυφαίος τουριστικός προορισμός.
Η αυθαίρετη δόμηση και μη ύπαρξη εφαρμόσιμης πολεοδομικής πολιτικής έχουν προσβάλλει και όχι ολίγες φορές βάναυσα και ανεπανόρθωτα το ευαίσθητο φυσικό περιβάλλον των νησιών μας.
Η συγκοινωνίες παρά τις βελτιώσεις στα μεγάλα νησιά πάσχουν ειδικά τους χειμερινούς μήνες. Μία σοβαρή ενδοεπικοινωνία των νησιών είναι παραπάνω από αναγκαία. Τα μικρά η ημιτελή εναπομείναντα κρατικά αεροδρόμια όπως της Νάξου Σύρου και Μήλου πρέπει να επεκταθούν και να ολοκληρωθούν
Εμπορικά λιμάνια ξεχωριστά από τα επιβατικά πρέπει να γίνουν σε νησιά πού έχουν μεγάλη εμπορική κίνηση.
Κλείνοντας αυτό το σημείωμα θα ήθελα να αναφερθώ στο τεράστιο θέμα και τις συνέπειες που έχουν προκύψει στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου με τον υπέρογκο αριθμό μεταναστών και προσφύγων που έχουν δεχθεί με κίνδυνο να εξαρθρωθεί η κοινωνική ζωή των κατοίκων και να έχει υποστεί καίριο πλήγμα η τουριστική δραστηριότητα των νησιών αυτών.
Η πολιτεία, η κεντρική εξουσία πρωταρχικά αλλά και η αυτοδιοίκηση καθώς και τα πολιτικά κόμματα πρέπει να καλύψουν τις ανάγκες, και να υπερασπίσουν τα δικαιώματα των νησιών μας.
Ο Τομέας Πολιτικής των Νησιωτικών Χώρων του ΠΑΣΟΚ επεξεργάζεται θέσεις και και συνθέτει προτάσεις με τους αντίστοιχους για κάθε θέμα τομείς πολιτικής της Παράταξης με στόχο να τις θέσει σύντομα υπόψη του λαού των νησιών μας.
Γιάννης Βλασερός: Γραμματέας του Τομέα Πολιτικής Νησιωτικών Χώρων του ΠΑΣΟΚ