Μετά τη σεισμική δραστηριότητα που σημειώθηκε το τελευταίο διάστημα στις Κυκλάδες, η Σαντορίνη αντιμετωπίζει σημαντικές οικονομικές προκλήσεις λόγω των αρνητικών επιπτώσεων στη φήμη της ως ασφαλής τουριστικός προορισμός. Ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος Θήρας καταθέτει συγκεκριμένη πρόταση για την άμεση ανάκαμψη του νησιού, ζητώντας τη χρηματοδότηση μιας στοχευμένης διαφημιστικής καμπάνιας ύψους 500.000 ευρώ από τον Δήμο και 1.000.000 ευρώ από την Περιφέρεια και το Υπουργείο Τουρισμού.
Η πρόταση περιλαμβάνει μια οργανωμένη στρατηγική επικοινωνίας που στοχεύει στην αποκατάσταση της εικόνας της Σαντορίνης στη διεθνή τουριστική αγορά, αξιοποιώντας στοχευμένες διαφημίσεις, συνεργασίες με influencers και digital marketing καμπάνιες.
Η πρόταση του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Θήρας για την επόμενη ημέρα της Σαντορίνης
Το τελευταίο διάστημα το νησί της Σαντορίνης ήρθε αντιμέτωπο με το φαινόμενο ισχυρών και συχνά αρκετά διαδοχικών σεισμών και μετασεισμών, οι οποίοι αν και δεν προέρχονταν από ρήγμα στο δικό της υπέδαφος αλλά της ευρύτερης περιοχής, αποτέλεσαν και ακόμα αποτελούν πηγή έντονων προβλημάτων. Οι συνέπειες για το νησί ήταν και είναι πολλαπλές, ωστόσο κατά βάση εντοπίζονται στο πεδίο της οικονομικής του δραστηριότητας λόγω του καίριου πλήγματος που δέχτηκε στην φήμη του ως τουριστικός προορισμός ο οποίος συσχετίστηκε έντονα με τον παράγοντα του κινδύνου.
Η ιδιαιτερότητα του νησιού της Σαντορίνης είναι γνωστή από την αρχαιότητα και στο πέρασμα των αιώνων απέκτησε στην συνείδηση όλων των γενιών μια ξεχωριστή θέση. Ερχόμενοι στο σήμερα, η γεωγραφική και γεωλογική της ιδιαιτερότητα την έχει καταστήσει στην ανθρώπινη συνείδηση ως κάτι το μοναδικό.
Σύμφωνα με την Διεπιστημονική Επιτροπή Διαχείρισης Κινδύνων και Κρίσεων του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, τον Ιούνιο του 2024 άρχισε να εμφανίζεται μικροσεισμική δραστηριότητα εντός της Καλδέρας της Σαντορίνης, η οποία εντάθηκε από τα μέσα Σεπτεμβρίου. Στις 26 Ιανουαρίου εμφανίστηκε νέα ομάδα σεισμών ανατολικά του ηφαιστείου Κολούμπο. Το διάστημα μεταξύ 1-4 Φεβρουαρίου παρατηρήθηκε εντονότερη παραγωγικότητα σεισμών κάτι που συγκέντρωσε την λογική έως ένα βαθμό προσοχή των μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Το φαινόμενο σύμφωνα με την ανωτέρω επιτροπή είναι πλέον σε αποδρομή και δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας. Θα πρέπει να αναφέρουμε στο σημείο αυτό πως η κτηριακές υποδομές του νησιού της Σαντορίνης το διάστημα αυτό υπέστησαν σχεδόν μηδενικές ζημιές.
Δυσανάλογο και αδικαιολόγητο ωστόσο πλήγμα, υπέστη και ακόμα υφίσταται η φήμη του νησιού ως ένας ασφαλής, κορυφαίος παγκοσμίως τουριστικός προορισμός. Η αρνητική δημοσιότητα που ακολούθησε και δυστυχώς εξακολουθεί να δέχεται το νησί την ώρα σύμφωνα με τους πλέον ειδικούς το ενδεχόμενο μεγάλου και επικίνδυνου για την ανθρώπινη ζωή φαινομένου ήταν εξαιρετικά μικρό το προηγούμενο διάστημα συνεχίζεται. Ωστόσο, πλέον μια τέτοια πιθανότητα προσεγγίζει το μηδέν. Οι ακυρώσεις στις κρατήσεις καταλυμάτων για την επερχόμενη τουριστική σεζόν 2025 αγγίζουν σχεδόν το απόλυτο. Ως αποτέλεσμα ο τουριστικός κλάδος και συνεπώς η συνολική οικονομία του νησιού βρίσκονται μπροστά στο ενδεχόμενο της απόλυτης καταστροφής, λόγω αρνητικών εντυπώσεων και αρνητικής και αβάσιμης δημοσιότητας από μερίδα των μέσων ενημέρωσης.
Στα πλαίσια αυτά απαιτείται η κατάρτιση και άμεση υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης επικοινωνίας που θα αποκαταστήσει την Σαντορίνη στην ιδιαίτερη θέση που πάντα κατείχε στην συνείδηση του ευρύτερου κοινού, μεταφέροντας εμμέσως πως ο προορισμός αυτός είναι ασφαλής.. Πιο συγκεκριμένα το προτεινόμενο σχέδιο δράσης, αφού προβεί στην ποσοτικοποίηση της έκτασης της ζημίας και του δημιουργηθέντος προβλήματος σε όρους ακύρωσης κρατήσεων, σκιαγραφήσει και μελετήσει στο μέτρο του δυνατού το προφίλ των επισκεπτών που προέβησαν σε ακυρώσεις και εντοπίσει τις ομάδες κοινού που είναι πιθανότερο να προβεί σε εκ νέου κράτηση, προσδιορίζοντας παράλληλα το είδος των τουριστικών μονάδων που δέχθηκε τις περισσότερες ακυρώσεις, θα πρέπει να εστιάσει στους ακόλουθους στόχους και βασικούς στρατηγικούς άξονες:
– Τον προσδιορισμό του προφίλ των ατόμων που προέβησαν και προβαίνουν σε ακυρώσεις με βάση ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα,
– Την εστίαση στο κοινό του εξωτερικού και τον εντοπισμό εκείνου που είναι πιθανότερο να προβεί σε εκ νέου κράτηση καθώς και εκείνου που τηρεί στάση αναμονής,
– Την δημιουργία καμπάνιας σε διεθνές επίπεδο που θα στοχεύει στην μεταστροφή του κλίματος και την εκ νέου έναρξη των κρατήσεων,
– Η καμπάνια θα πρέπει να περιλαμβάνει δημιουργικό που θα αξιοποιεί και θα βασίζεται στο συναίσθημα (εικόνα, video), θα είναι μονόδρομη και θα παρουσιάζει την Σαντορίνη ως κορυφαίο τουριστικό προορισμό χωρίς αναφορά σε σχετιζόμενα με σεισμούς γεγονότα,
– Δεν θα πρέπει να υπάρξουν πολλαπλά είδη δημιουργικών που θα δημιουργήσουν σύγχυση και θα δυσχεράνουν τον ενιαίο χαρακτήρα του μηνύματος, την παρακολούθηση και διαχείριση της εκστρατείας, ούτε και χρήση μέσων που αφήνουν περιθώριο για την διατύπωση προσωπικών απόψεων και διαλόγου μεταξύ του ακροατηρίου,
– Θα πρέπει να υπάρξει μια σαφής, απλή και ενιαία «ιστορία» (storytelling approach), ένα θετικό αφήγημα που θα πρέπει να μην αλλοιώνεται από τα μέσα και κανάλια επικοινωνίας.
– Η καμπάνια θα πρέπει να έχει άμεσα και μετρήσιμα αποτελέσματα. Θα χρησιμοποιήσει τα social media με υιοθέτηση πρακτικών που με βάση τη διεθνή εμπειρία επέφεραν αποτελέσματα σε ανάλογες περιπτώσεις,
– Θα επιχειρηθεί η προσέγγιση Ελλήνων και αλλοδαπών Influencers που με ανάρτησή τους θα στηρίξουν τον σκοπό και θα ζητούν την στήριξη του νησιού με την χρήση έντονου συναισθήματος που θα προβάλει τα θετικά (όχι ωστόσο τετριμμένα) στοιχεία του.
– Ο σκοπός και το σχέδιο δράσεις θα κοινοποιηθεί σε δημόσιους φορείς, ιδιωτικές επιχειρήσεις και άτομα με σκοπό την συστράτευση και προσφορά τους μέσω πόρων (πχ. χορηγίες) ή/και, χρήση των καναλιών επικοινωνίας τους, ή και προσωπική τους δημόσια παρέμβαση.
Προτεινόμενες και Δυνητικές Δράσεις – Βασικά Σημεία Προσοχής
“Share Santorini…”
– Θα πρέπει να υπάρξει σαφής αρχικός διαθέσιμος προϋπολογισμός με βάση τον οποίο θα καθοριστεί το είδος του δημιουργικού, θα επιλεγούν τα κανάλια προσέγγισης, οι ενδεχόμενες συμπληρωματικές δράσεις και τo media spend.
– Χρήση των πέντε πολύ μεγάλων διεθνών κοινωνικών μέσων: Facebook, Instagram, Tik Tok, X και YouTube.
– Η δαπάνη για αγορά μέσων (media spend) πρέπει να είναι τουλάχιστον το 70% του συνολικού διαφημιστικού προϋπολογισμού και πρέπει να αποδεικνύεται με τιμολόγια πληρωμής των social media.
– To γραφείο/συνεργάτης που θα αναλάβει το την καμπάνια θα πρέπει:
– Να έχει εμπειρία σε αντίστοιχες επικοινωνιακές καμπάνιες ώστε να κινηθεί γρήγορα και αποτελεσματικά,
– Να έχει στο μέτρο του δυνατού γνώση της κουλτούρας, των σημείων ενδιαφέροντος και εν γένει των ιδιαιτεροτήτων της Σαντορίνης,
– Να μπορεί να αναλάβει το σύνολο του έργου και των δράσεων αυτού, για παράδειγμα να διαθέτει συνεργείο λήψεων εικόνων, επεξεργασίας δημιουργικού, και ενδεχομένως ήδη έτοιμο υλικό που να δύναται (λόγω πνευματικών δικαιωμάτων) να χρησιμοποιήσει/αξιοποιήσει προκειμένου να επιταχυνθεί η έναρξη της καμπάνιας,
– Η άμεση χρήση υφιστάμενου υλικού (βίντεο, εικόνες) θα επιταχύνει την έναρξη της εκστρατείας και θα μειώσει σημαντικά τη δαπάνη δημιουργικού απελευθερώνοντας χρήμα για περισσότερο media spend.
– Να λάβει σαφείς οδηγίες στόχευσης του κοινού, ποσοτικές και ποιοτικές, ενώ παράλληλα θα είναι σε στενή συνεργασία με μέλη της ομάδα ανάληψης του έργου για την καλύτερη αξιοποίηση των πόρων και την βελτιστοποίηση των αποτελεσμάτων,
– Να μπορεί να δημιουργήσει πρωτότυπο υλικό υπό την μορφή video χωρίς εξωτερικούς συνεργάτες που θα δυσχεράνουν την διοίκηση, εποπτεία και υλοποίηση του σχεδίου δράσης,
– Να έχει ισχυρή παρουσία στον χώρο, ενδεχόμενες επαφές με τον επιχειρηματικό κόσμο και influencers προς αναζήτηση υποστηρικτών του σκοπού,
– Ανάλογα με το ύψος του προϋπολογισμού, δύναται να δημιουργηθεί διαδραστική ιστοσελίδα ειδικά για τον σκοπό του έργου, που θα λειτουργεί ως ψηφιακό σημείο αναφοράς, και θα παρουσιάζει τα μοναδικά στοιχεία της Σαντορίνης, θα συγκεντρώνει δε traffic από τα κοινωνικά μέσα που θα χρησιμοποιεί η καμπάνια,
– Προτείνεται ως slogan καμπάνιας το “share Santorini” (μοιράσου την Σαντορίνη), που εκτός της προτροπής διάδοσης του σκοπού στα social media δύναται να χρησιμοποιηθεί ως όχημα ανάκλησης αναμνήσεων: «η Σαντορίνη που μοιράστηκες», «η αγκαλιά που μοιράστηκες», «εκείνη η παρέα που κάποτε μοιράστηκε…», «το φιλί που μοιράστηκες», «εκείνο το ‘ναι’ που μοιράστηκες», το γέλιο, την στιγμή, το χαμόγελο, το ηλιοβασίλεμα, το «σ’αγαπώ», «το χάδι», κτλ. «Η Σαντορίνη που μοιράστηκες….» «Μοιράσου την Σαντορίνη…»…
Η επιστολή του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Θήρας προς το Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Θήρας:
Οι συνέπειες που έχουμε μετά από το σεισμικό φαινόμενο έχουν ήδη επιδράσει στις αγορές του τουριστικού προϊόντος μας με αποτέλεσμα τις συνεχείς ακυρώσεις που παρουσιάζονται στις κρατήσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο αλλά και στην κρουαζιέρα. Οι ενημερώσεις αυτές είναι συνεχείς από τις αεροπορικές εταιρείες που η μια μετά την άλλη ακυρώνουν πτητικό έργο για το διάστημα έως και το Μάϊο καθώς και από την κρουαζιέρα που μετά από ενημερώσεις λέγετε ότι επιλέγουν τα δεύτερα πλάνα που έχουν καταρτίσει για την αποφυγή του προορισμού που λέγετε Σαντορίνη.
Όπως καταλαβαίνετε αυτό το γεγονός θα πρέπει άμεσα να αντιστραφεί εάν επιθυμούμε την ανατροπή του ώστε να επανέλθουμε στην κανονική ροή για την Σαντορίνη.
Η αβεβαιότητα που βιώνουμε είναι μεγάλη και πολλές επιχειρήσεις ζουν με τη μεγάλη αγωνία του αύριο.
Πρότασή μας είναι η χρηματοδότηση από τον Δήμο με ένα σοβαρό ποσό της τάξεως των 500.000€ προς ένα σχέδιο άμεσης επέμβασης μέσω του διαδικτύου ώστε να στοχεύσει αγορές όπου πάντα μας στήριζαν και από όπου χάνονται όπως φαίνεται οι κρατήσεις.
Σχετικό σχέδιο μετά από ενέργειες του προέδρου μας που αποτελεί μέλος του Δ.Σ. της ΕΣΕΕ με τη θέση του οικονομικού επόπτη, εκπονήθηκε από το αρμόδιο όργανο της ΕΣΕΕ το ΙΝΕΜΥ και σε συνεργασία με το Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών το οποίο και σας επισυνάπτουμε.
Επίσης θα πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για όσες επιχειρήσεις λόγω των επιμέρους μέτρων που θα ληφθούν δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν.
Περιμένουμε λοιπόν από εσάς να συμφωνήσετε στην άμεση χορήγηση του απαιτούμενου ποσού ώστε να ξεκινήσει άμεσα η Διαφημιστική αυτή καμπάνια, στην οποία αρωγοί θα είμαστε εμείς και πιστεύουμε και όλοι οι φορείς του νησιού.
Ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος Θήρας έχει καταθέσει πρόταση προς την περιφέρεια με αναζήτηση ποσού προς διάθεση 1.000.000€. Η ίδια πρόταση θα προωθηθεί και προς το υπουργείο τουρισμού για χρηματοδότηση.
Ακολουθήστε το naxostimes.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις